Troy Davis

(Något som är mer än fult.)

Eftersom många inte känner till honom tycker jag att det är dags.




Klockan fyra på morgonen i torsdags mördades en man. Hans namn är Troy Anthony Davis och har blivit avrättad i USA. Han fick domen dödsstraff, han är anklagad av att ha skjutit en polismannen Mark McPhail 1989 i staten Georgia. Domen bygger endast på vittnen, både teknisk bevisning och mordvapen anknytet till Davis saknas. Sju av nio vittnen har tagit tillbaka sina vittnesmål och miljontals namnuderskrifter världen över har samlats, kända profiler såsom f.d. amerikanska presidenten Jimmy Carter och självaste påven har gett sina röster hörda, Amnesty Internationall har hållt protester osv. Men, denna kommite som bestämmer om detta, som håller Davis liv i sina händer, dessa FEM personer vkakar på huvudet och säger Nej. Tre bokstäver som förändrar allt.

Kära kommité, hur tänkte ni nu? Är det för att han är fattig och svart som han får sitt liv taget? Eller kände ni helt enkelt att "nej nu är det väl på tiden att nånting händer", eller HURHURHUR  tänkte ni? Jag förstår inte alls. Att dödsstraff finns är något avskyvärt och dessutom i en mordern "demokrati" (ja, jag cittattecknar för fullt!) som USA? Obama, vad händer? Jag vet inte hur jag ska avsluta det här. Jag blir upprörd för om det är något som jag är säker på så är det att dödstraff är fel.


Jag lyssnar på American Pie och det låter falskt.


Kommentarer
Postat av: Anna

Det är fruktansvärt! Helt otroligt -_-

2011-09-27 @ 07:37:56
URL: http://savie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0